Zrušení údaje o místu trvalého pobytu

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Zrušení údaje o místu trvalého pobytu

  2. Základní informace k životní situaci

    Dle ust. § 12 odst. 1 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o evidenci obyvatel"), ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místu trvalého pobytu:

    a) byl-li zápis proveden na základě pozměněných, neplatných, neúplných nebo padělaných dokladů nebo nepravdivě nebo nesprávně uvedených skutečností

    b) byl-li objekt, na jehož adrese je občan hlášen k trvalému pobytu, odstraněn nebo zanikl nebo je podle zvláštních právních předpisů nezpůsobilý k užívání za účelem bydlení 

    c) zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo vymezené části objektu, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu občana a neužívá-li občan tento objekt nebo jeho vymezenou část.

    Ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místě trvalého pobytu podle odstavce c) jen na návrh vlastníka objektu nebo jeho vymezené části nebo na návrh oprávněné osoby uvedené v ust. § 10 odst. 6 písm. c) zákona o evidenci obyvatel. Navrhovatel je v takovém případě povinen existenci důvodů uvedených v odstavci c) ohlašovně prokázat.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    K podání návrhu o zrušení údaje o místu trvalého pobytu je oprávněn:

    Vlastník objektu nebo jeho vymezené části nebo oprávněná osoba podle § ust. 10 odst. 6 písm. c) zákona o evidenci obyvatel. Za oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18 let, svéprávná, která je oprávněna užívat objekt nebo jeho vymezenou část (např. byt nebo obytnou místnost), anebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde se občan hlásí k trvalému pobytu.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Dle ustanovení ust. § 12 odst. 1 písm. c) a odst. 2 zákona o evidenci obyvatel ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místu trvalého pobytu na návrh oprávněné osoby, zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo k jeho vymezené části, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu a občan tento objekt  nebo vymezenou část neužívá (obě podmínky musí být splněny současně), navrhovatel je povinen splnění zákonných podmínek ohlašovně prokázat.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Řízení je zahájeno dnem doručení návrhu na zrušení údaje o místu trvalého pobytu ohlašovně, v jejímž územním obvodu má být trvalý pobyt zrušen.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Návrh na zrušení údaje o místu trvalého pobytu se podává u příslušného obecního úřadu. Příslušnost obecního úřadu se řídí místem trvalého pobytu občana, jemuž se ruší trvalý pobyt.

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    U Úřadu městského obvodu Třebovice, sociálním úseku v 1. poschodí budovy Radnice v úředních hodinách: 

    Pondělí a středa            8:00–11:30 hodin     12:30– 17:00 hodin

     

     

     

    Miroslava Nováková
    pracovník úseku - sociální
    599422108 12 / Ostrava - Třebovice, 5. května 5027/1
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    K návrhu na zrušení údaje místa trvalého pobytu je potřeba doložit doklady osvědčující, že:

    • navrhovatel je oprávněn k podání návrhu, a to v případě, kdy navrhovatel je nájemcem bytu. Oprávněnost bytu doloží nájemní smlouvou včetně dodatků k nájemní smlouvě. Listinné dokumenty se předkládají v originále nebo úředně ověřené kopii. Pokud je navrhovatel vlastníkem domu nebo bytu, ohlašovna si toto vlastnictví  ověří v katastru nemovitostí sama prostřednictvím veřejného dálkového přístupu.
    • občanu, jemuž se navrhuje zrušení trvalého pobytu, zaniklo právo byt užívat (např. pravomocný rozsudek soudu o zrušení společného práva k nájmu bytu, dohoda bývalých manželů, převod členského podílu a nájmu bytu atd.)
    • občan, jemuž se navrhuje zrušení trvalého pobytu, dům, byt nebo jejich vymezenou část neužívá (např. protokol o exekučním vystěhování, návrh na provedení důkazu svědeckou výpovědí).
  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Předepsané formuláře nejsou stanoveny. Možno využít návrh v příloze.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Za podání návrhu na zrušení údaje o místu trvalého pobytu podle zákona o evidenci obyvatel navrhovatel uhradí správní poplatek ve výši 100,- Kč za každou osobu (dle sazebníku, který je přílohou k zákonu č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, část I., položka 2, písmeno d).

    Stanovený poplatek je splatný při podání návrhu nebo později, vždy však před provedením úkonu.

    Správní poplatek lze uhradit v hotovosti při podání návrhu na podatelně Úřadu  městského obvodu Třebovice.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Správní orgán je povinen vydat rozhodnutí bez zbytečného odkladu. Pokud správní orgán nemůže vydat rozhodnutí bezodkladně, je povinen vydat rozhodnutí nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení, k nimž se připočítává doba až 30 dnů, jestliže je zapotřebí nařídit ústní jednání nebo místní šetření, je-li třeba někoho předvolat, nechat předvést nebo doručovat veřejnou vyhláškou osobám, jimž se  prokazatelně nedaří doručovat, nebo jde-li o zvlášť složitý případ. I tuto lhůtu  může nadřízený správní orgán podle potřeby prodloužit.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Občan, jemuž má být trvalý pobyt zrušen.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Hlavní zásadou správního řízení je spolupráce účastníka řízení se správním orgánem.

    Navrhovatel

    • doplní neúplné podání ihned po výzvě správního orgánu
    • dostaví se k ústnímu jednání
    • přebírá písemnosti mu adresované do vlastních rukou
    • uvede pravdivě všechny skutečnosti potřebné k objasnění věci
    • doloží potřebné doklady a nic nezatají
    • navrhne důkazy, svědky.
  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Podání lze učinit v elektronické podobě podepsané  uznávaným elektronickým podpisem a taktéž prostřednictvím datové schránky navrhovatele.

    Podání  učiněné  dálnopisem, faxem a veřejnou  datovou sítí bez uznávaného elektronického podpisu je možné za podmínky, že je do 5 dnů potvrzeno, popř. doplněno, a to písemně nebo ústně do protokolu.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů

  16. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Sankce nejsou stanoveny.

  17. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

    Internetový portál Ministerstva vnitra ČR http://www.mvcr.cz/clanek/zruseni-trvaleho-pobytu.aspx

  18. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  19. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

    Příloha: formulář